This is the Conimbricenses.org’s Bibliography on Pedro da Fonseca (1528-1599). This Bibliography is an updated version of João Madeira’s Bibliografia de e sobre Pedro da Fonseca (Revista Filosófica de Coimbra, 29/2006), and it will be annually updated by us with new publications.

Our bibliographies are entirely digital, based on BibTex files you can download or directly update on your Zotero account through the “Cite” button. They are organized thematically, in order to show all the results about a single topic. This means that results matching more than one topic are intentionally shown in all the sections.

Do you know or find publications lacking in this Bibliography? Please point out them to us at the following address: bibliographies@conimbricenses.org. Thank you!


References or Introductions

  • Wakúlenko, S. (2014). Algumas reflexões acerca do lugar dos autores religiosos portugueses na vida intelectual ucraniana dos séculos XVII e XVIII. In J. E. Franco & L. M. de Abreu (Eds.), Para a História das Ordens e Congregações Religiosas em Portugal, na Europa e no Mundo (Vol. 1, pp. 219–239). Paulinas.

  • Carvalho, M. S. de. (2002). A Síntese Frágil—Uma Introdução à Filosofia (da Patrística aos Conimbricenses). Edições Colibri.
  • Couto, S. de. (2001). The Conimbricenses – Some Questions on Signs (J. Doyle, Trans.). Marquette University Press.
  • Coxito, A. A., & Soares, M. L. C. (2001). Pedro da Fonseca. In P. Calafate (Ed.), História do Pensamento Filosófico Português. Renascimento e Contra-Reforma. Editorial Caminho.
  • Cerqueira, L. A. (Ed.). (2000). Aristotelismo. Antiaristotelismo. Ensino de Filosofia. Ágora da Ilha.
  • Campos, F. A. (1998). Tomismo no Brasil. Paulus.
  • Doyle, J. (1998). Pedro da Fonseca. In Routledge Encyclopedia of Philosophy (pp. 688–690).
  • Dear, P. (1998). Mersenne and Learning of the Schools. Cornell University Press.
  • Ribeiro, V. (1996). Obituários da Igreja e Casa Professa de São Roque da Companhia de Jesus. Academia das Sciências de Lisboa.
  • Freire, A. (1994). Pedro da Fonseca Humanista e Filósofo. Revista Portuguesa de Filosofia, 50, 143–153.
  • Maccarthy, J. (Ed.). (1994). For Matters of Greater Moment. The First Thirty Jesuit General Congregations. Institute of Jesuit Sources.
  • Patrício, M. F. (1994). Pedro da Fonseca, filósofo português no concerto europeu. Congresso de História No IV Centenário Do Seminário de Évora, 77–92.
  • Pinharanda Gomes, J. (1992). Os Conimbricenses. Instituto de Cultura e Língua Portuguesa.
  • Schmitt, C. B., Skinner, Q., Kessler, Q., & Kraye, J. (Eds.). (1988). The Cambridge History of Renaissance Philosophy. Cambridge University Press.
  • Granja, A. de la. (1980). Un Documento Inédito contra las Comedias en el Siglo XVI: Los Fundamentos del P. Pedro de Fonseca. In Homenaje a Camoens (pp. 173–194). Universidad de Granada.
  • Lohr, C. (1974). Medieval Latin Aristotle Commentaries Authors. Renaissance Society of America.
  • Gomes, J. F. (1967). Pedro da Fonseca: Sixteenth Century Portuguese Philosopher. International Philosophical Quarterly, VI(4), 632–644.
  • Gomes, J. F. (1965). Introdução. In P. da Fonseca, Isagoge Filosófica (p. IX–XX). Universidade de Coimbra.
  • Gomes, J. F. (1964). Introdução. In P. da Fonseca, Instituições Dialécticas (p. XIX–LXVIII). Universidade de Coimbra.
  • Abranches, C. (1960). Pedro da Fonseca. Valor e Projeção da sua Obra. Revista Portuguesa de Filosofia, 16, 117–123.
  • Gomes, J. P. (1960). Os Professores de Filosofia da Universidade de Évora. 1559-1759. Câmara Municipal.
  • Cidade, H. (1959). Lições de Cultura e Literatura Portuguesa: Vol. I (4a). Universidade de Coimbra.
  • Congresso Comemorativo do IV Centenário da Universidade de Coimbra. (1959). Imprensa de Coimbra.
  • Stegmüller, F. (1959). Filosofia e Teologia nas Universidades de Coimbra e Évora no Século XVI. Universidade de Coimbra.
  • Andrade, A. A. (1957). Introdução. In Pe. Manuel de Góis: Moral a Nicómaco, de Aristóteles (p. I–CXIII). Instituto de Alta Cultura.
  • Durão, P. (1955). Reedições Recentes de Obras de Pedro da Fonseca. Revista Portuguesa de Filosofia, 21, 439–440.
  • Gomes, J. P. (1955). Os Professores de Filosofia do Colégio das Artes. Revista Portuguesa de Filosofia, XI(II), 520–545.
  • Gomes, J. P. (1955). Os Reitores do Colégio das Artes. 1555-1759. Brotéria, 62, 69–80.
  • Abranches, C. (1953). Pedro da Fonseca e a Renovação da Escolástica. Revista Portuguesa de Filosofia, 9, 354–374.
  • Tavares, S. (1953). Pedro da Fonseca. Sua Vida e Obra. Revista Portuguesa de Filosofia, 9(4), 344–353.
  • Amerio, F. (1952). História da Filosofia II – Moderna e Contemporânea. Casa do Castelo.
  • Costa, M. G. da. (1951). Inéditos de filosofia da Biblioteca de Évora. Bertrand.
  • Maréchal, J. (1951). Précis d’Histoire de la Philosophie Moderne. [s.n.].
  • Praça, J. J. L. (1951). História da Filosofia em Portugal. Biblioteca da Universidade.
  • Santos, M. A. M. (1951). Manuscritos de Filosofia do Século XVI existentes em Lisboa. Biblioteca da Universidade.
  • Tavares, S. (1948). Centenário do Colégio das Artes. Revista Portuguesa de Filosofia, 3, 116–120.
  • Tavares, S. (1948). O Colégio das Artes e a Filosofia em Portugal. Revista Portuguesa de Filosofia, 3, 227–238.
  • Santos, D. (1946). O pensamento filosófico em Portugal. In Portugal – Breviário da Pátria para os Portugueses Ausentes. S.N.I.
  • Franco, A. (1945). Évora Ilustrada. Edições Nazareth.
  • Solana, M. (1941). Historia de la Filosofia Española: Vol. III: Época del Renascimiento. [s.n.].
  • Rodrigues, F. (1938). História da Companhia de Jesus na Assistência de Portugal (Vols. 1; 2). [s.n.].
  • Machado, D. B. (1930). Biblioteca Lusitana. [s.n.].
  • Dias, J. O. (1928). Um Centenário: O de P. Pedro da Fonseca. Brotéria, 7, 137–147, 265–272, 343–354.
  • Anselmo, A. J. (1926). Bibliografia das Obras Impressas em Portugal no Século XVI. Biblioteca Nacional.
  • Hurter, H. (1926). Nomenclator Literarius Theologiae Catholicae. [s.n.].
  • Romeyer, B. M. (1926). Dict. Des Connaissances Religieuses. Letouzey.
  • Brandão, M. (1924). O Colégio das Artes (Vol. 1–2). Universidade de Coimbra.
  • Figueiredo, F. (1924). Estudos de Literatura. [s.n.].
  • Braga, T. (1892). História da Universidade de Coimbra (Vol. 1–4). [s.n.].
  • Franco, A. (1719). Imagem da Virtude em o Noviciado da Comp. De Jesus no Real Colégio das Artes de Coimbra (Vol. 1). [s.n.].

Fonseca and the Jesuits

  • Casalini, C. (2012). Aristotele a Coimbra (Anicia).
  • McCoog, T. (Ed.). (2004). The Mercurian Project: Forming Jesuit Culture, 1573-1580. Institutum Historicum Societatis Iesu.
  • Ribeiro, V. (1996). Obituários da Igreja e Casa Professa de São Roque da Companhia de Jesus. Academia das Sciências de Lisboa.
  • Maccarthy, J. (Ed.). (1994). For Matters of Greater Moment. The First Thirty Jesuit General Congregations. Institute of Jesuit Sources.
  • Carvalho, J. V. de. (1991). Jesuítas com Obras Filosóficas Impressas nos Séculos XVI-XVIII. Revista Portuguesa de Filosofia, 11, 651–659.
  • Lukács, L. (Ed.). (1965). Monumenta Paedagogica Societatis Iesu: Vol. 1 (1540-1556). Apud IHSI.
  • Lukács, L. (Ed.). (1965). Monumenta Paedagogica Societatis Iesu: Vol. 2 (1557-1572). Apud IHSI.
  • Lukács, L. (Ed.). (1965). Monumenta Paedagogica Societatis Iesu: Vol. 3 (1557-1572). Apud IHSI.
  • Lukács, L. (Ed.). (1965). Monumenta Paedagogica Societatis Iesu: Vol. 4 (1573-1580). Apud IHSI.
  • Franca, L. (1952). O Método Pedagógico dos Jesuítas. Agir.
  • Rabeneck, J. (1950). De Vita et Scriptis Ludovici Molina. Archivum Historicum Societatis Jesu 19. [s.n.].
  • Smith, G. (1939). Jesuit Thinkers of the Renaissance. Marquette University Press.
  • Rodrigues, F. (1938). História da Companhia de Jesus na Assistência de Portugal (Vols. 1; 2). [s.n.].
  • Lewalter, E. (1935). Spanish-Jesuitische und Deutsch-Lutherische Metaphysik dês 17. Jahrhunderts. [s.n.].
  • Maurício, D. (1935). Os Jesuítas e a Filosofia Portuguesa dos Séculos XVI a XVIII. Brotéria, 21, 310–329.
  • Franco, A. (1931). Ano Santo da Comp. De Jesus em Portugal. Apostolado da Imprensa.
  • Rodrigues, F. (1917). A formação intelectual do Jesuíta. [s.n.].
  • De Backer. (1854). Bibliothèque dês Écrivains de la Compagnie de Jésus. [s.n.].
  • Franco, A. (1720). Annus Gloriosus Societatis Jesu in Lusitânia. [s.n.].
  • Franco, A. (1719). Imagem da Virtude em o Noviciado da Comp. De Jesus no Real Colégio das Artes de Coimbra (Vol. 1). [s.n.].
  • Tellez, B. (1647). Crónica da Companhia de Jesus da Província de Portugal. [s.n.].

Fonseca and the Conimbricenses

  • Carvalho, M. S. de, & Camps, M. da C. (2016). Cor, Natureza e Conhecimento no Curso Aristotélico Jesuíta Conimbricense (1592-1606). Imprensa da Universidade de Coimbra.
  • Couto, S. de. (2001). The Conimbricenses – Some Questions on Signs (J. Doyle, Trans.). Marquette University Press.
  • Carvalho, M. S. de, & Hachmann, B. (1993). Os Conimbricenses e Pedro da Fonseca como Leitores de Henrique de Gand. Mediaevalia. Textos e Estudos, 3, 207–212.
  • Pinharanda Gomes, J. (1992). Os Conimbricenses. Instituto de Cultura e Língua Portuguesa.
  • Alves, M. S. (1955). Pedro da Fonseca e o “Cursus Collegii Conimbricensis.” Filosofia, I(4), 25–30.
  • Alves, M. S. (1955). Pedro da Fonseca e o ‘Cursus Collegii Coninbricensis.’ Revista Portuguesa de Filosofia, 11, 479–489.

Fonseca’s Metaphysics & Gnosiology

  • Gatto, A. (n.d.). René Descartes e il teatro della modernità.
  • Guidi, S. (2019). La quaestio veritatis in Pedro da Fonseca: Il problema della simplex apprehensio e la fondazione delle identità logiche. Rivista Di Storia Della Filosofia, forthcoming.
  • Martins, A. M. (2019). Pedro da Fonseca’s Unfinished Metaphysics: The First Systematic Jesuit Metaphysics before Suárez. In C. Casalini (Ed.), Jesuit Philosophy in the Eve of Modernity (pp. 327–346). Brill.
  • Guidi, S. (2018). L’angelo e la macchina. Sulla genesi della res cogitans cartesiana. Franco Angeli.
  • Camps, M. da C. (2017). A questão da imortalidade da alma no Curso Jesuíta Conimbricense  segundo Manuel de Góis e Baltasar Álvares. In Redenção e Escatologia. Estudos de Filosofia, Religião, Literatura e Arte na Cultura Portuguesa, V. 2; coord. DIMAS, Samuel, et alii (pp. 393–409). Universidade Católica Portuguesa.
  • Camps, M. da C. (2016). The Immortaliy of the Intellective Soul, the fundamental of Jesuit Coimbra Anthropology (1598). Revista Filosófica de Coimbra, 50, 353–366.
  • Carvalho, M. S. de, & Camps, M. da C. (2016). Cor, Natureza e Conhecimento no Curso Aristotélico Jesuíta Conimbricense (1592-1606). Imprensa da Universidade de Coimbra.
  • Camps, M. da C. (2015). A Questão da Imortalidade da Alma Intelectiva Individual Segundo Baltasar Álvares (1598) e Francisco Soares Lusitano (1651). Revista Filosófica de Coimbra, 47, 123–148.
  • Heider, D. (2014). Universals in Second Scholasticism. A comparative study with focus on the theories of Francisco Suárez S.J. (1548–1617), João Poinsot O.P. (1589–1644) and Bartolomeo Mastri da Meldola O.F.M. Conv. (1602–1673)/ Bonaventura Belluto O.F.M. Conv. (1600–1676). (John Benjamins.).
  • Camps, M. da C. (2013). O visível e a visão no manuscrito 2399 atribuído a Pedro da Fonseca. Nota de Investigação sobre o capítulo VII do livro II do Comentário ao De Anima de Aristóteles. Revista Filosófica de Coimbra, 22, 387–396.
  • Blackwell, C. (2009). Aristotle’s perplexity becomes Descartes’s doubt: Metaphysics 3, 1 and methodical doubt in Benito Pereira and Rene Descartes. In J. R. Maia Neto, G. Paganini, J. Christian Laursen (eds.), Skepticism in the Modern Age: Building on the Work of Richard Popkin. Brill.
  • Carvalho, M. S. de. (2009). Fonseca e Suárez: Una metafisica incompiuta a Coimbra. Quaestio, 9, 41-59.
  • Martins, A. M. (2009). A causalidade em Pedro de Fonseca. Veritas, 54(3), 112–127.
  • Coxito, A. A. (2005). Estudos sobre Filosofia em Portugal No Século XVI. Imprensa Nacional-Casa da Moeda.
  • Gryzenia, K. (2005). Walory Dydaktyczne Starej i Nowej Metafizyki. Seminare, 21(1), 05–19.
  • Hellyer, M. (2005). Catholic Physics. University of Notre Dame Press.
  • Croombs, J. (2003). The Ontological Source of Logical Possibility in Catholic Second Scholasticism. In R. L. Friedman & L. O. Nielsen (Eds.), Medieval Heritage in Early Modern Metaphysics and Modal Logic, 1300-1700 (pp. 191–229). Kluwer.
  • Friedman, R. L., & Nielsen, L. O. (Eds.). (2003). Medieval Heritage in Early Modern Metaphysics and Modal Logic, 1300-1700. Kluwer.
  • Carvalho, M. S. de. (2002). O Problema da Habitação—Estudos de (História da) Filosofia. Edições Colibri.
  • Cerqueira, L. A. (2002). Filosofia Brasileira—Ontogênese da Consciência de Si. Vozes.
  • Berti, E. (2001). La Causalità del Motore Immobile secondo Aristotele. Gregorianum, 83–84, 637–654.
  • Porro, P. (Ed.). (2001). The Medieval Concept of Time—Studies on the Scholastic Debate and its Reception in Early Modern Philosophy. Brill.
  • Carvalho, M. S. de. (1999). Medieval Influences in the Coimbra Commentaries. Patrística et Mediaevalia, XX, 19–37.
  • Ashworth, E. J. (1997). Petrus Fonseca on Objective Concepts and the Analogy of Being. In P. Easton (Ed.), Logic and the Workings of the Mind (pp. 47–63). Ridgeview.
  • Berti, E. (1997). Da Chi è Amato il Motore Immobile? Su Aristotele.” Metaph. XII, 6-7. Methexis, 10, 59–82.
  • Patrício, M. F. (1997). A Doutrina da ‘Ciência Média’: De Pedro da Fonseca a Luís de Molina. Actas Das Jornadas Luís de Molina Regressa a Évora, 163–182.
  • Croombs, J. (1996). What’s the Matter with Matter: “Materia Propositorum” in the Post- Medieval Period. In I. Angelleli & M. Cerezo (Eds.), Studies on the History of Logic (pp. 187–196). Walter de Gruyter.
  • Des Chene, D. (1996). Physiologia—Natural Philosophy in the Late Aristotelian and Cartesian Thought. Cornell University Press.
  • Carvalho, M. S. de. (1995). Inter Philosophos non Mediocris Contentio. A propósito de Pedro da Fonseca e do Contexto Medieval da Distinção entre Essência/ Existência. Quodlibetaria Mediaevalia. Textos e Estudos, 7–8, 529–562.
  • Gryzenia, K. (1995). Arystotelizm i Renesans. Filozofia bytu Piotra Fonseki. Red. Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
  • Martins, A. (1995). Liberdade e Autonomia em Fonseca. Mediaevalia. Textos e Estudos, 7–8, 515–527.
  • Porro, P. (1995). Esistenza e Durata. In A. Lamacchia (Ed.), La Filosofia nel Siglo de Oro: Studi sul Tardo Rinascimento Spagnolo (pp. 349–413). Levante.
  • Martins, A. (1994). Liberdade e destino em Pedro da Fonseca. Congresso de História No IV Centenário Do Seminário de Évora, 93–104.
  • Martins, A. M. (1994). Lógica e Ontologia em Pedro da Fonseca. Fundação Calouste Gulbenkian/ Junta Nacional de Investigação Científica e Tecnológica.
  • Carvalho, M. S. de, & Hachmann, B. (1993). Os Conimbricenses e Pedro da Fonseca como Leitores de Henrique de Gand. Mediaevalia. Textos e Estudos, 3, 207–212.
  • Martins, A. (1991). A Metafísica Inacabada de Fonseca. Revista Portuguesa de Filosofia, 47, 517–534.
  • Coxito, A. A. (1982). Aspectos Renascentistas da Obra de Pedro da Fonseca. Atas Do Simpósio Internacional Sobre o IV Centenário Da Morte de João de Ruão, 195–222.
  • Martins, A. (1982). Fonseca e o Objecto da Metafísica de Aristóteles. Revista Portuguesa de Filosofia, 38(2), 460–465.
  • Pereira, M. do C. (1972). Ser e Pessoa em Pedro da Fonseca. Brotéria, 94, 640–644.
  • Pereira, M. B. (1967). Ser e Pessoa. Pedro da Fonseca. Universidade de Coimbra.
  • Abranches, C. (1961). Pedro da Fonseca e a sua Obra Metafísica. Studium Generale, 8, 39–48.
  • Alves, V. S. (1961). O Espaço e o Tempo Imaginários em Pedro da Fonseca. Studium Generale, 8, 49–62.
  • Alves, V. S. (1961). Teoria do Espaço e Tempo em Pedro da Fonseca. Aufsaetze Zur Portugiesischen Kulturgeschichte, 2, 47–59.
  • Silva, C. A. F. (1961). Notas sobre o Carácter Gnosiológico da Filosofia de Pedro da Fonseca. Studium Generale, 78(1)-78(4).
  • Alonso, A. M. (1960). Metafísica Clássica y Filosofía Actual (Pedro da Fonseca e Leonardo Coimbra). Augustinus, 19, 315–327.
  • Silva, C. A. F. (1960). Sobre Algumas Teses Fundamentais da Metafísica e da Psicologia de Pedro da Fonseca no seu Aspecto Sistemático. In Portugiesische Forschungen der Görres gesellschafte’ Erste Reihe, 06-14, Band 1. Aschendorff.
  • Alves, V. de S. (1959). O Espaço e Tempo Imaginários em Pedro da Fonseca. Atas Do Colóquio de Estudos Filosóficos, 3–16.
  • Silva, C. A. F. (1959). Teses Fundamentais da Gnosiologia de Pedro da Fonseca. [s.n.].
  • Abranches, C. (1958). A Causa Exemplar em Pedro da Fonseca. Revista Portuguesa de Filosofia, 14, 3–10.
  • Slattery, M. P. (1956). Two Notes on Fonseca. Modern Schoolman, 34, 193–202.
  • Abranches, C. (1955). A teoria dos Universais em Pedro da Fonseca. Revista Portuguesa de Filosofia, 11, 291–298.
  • Maurica, E. E. (1955). Influjo de Fonseca en Suárez. Revista Portuguesa de Filosofia, 11(2), 507–519.
  • Tavares, S. (1955). A Questão Fonseca-Molina. Resposta a uma Crítica. Revista Portuguesa de Filosofia, 11(1), 78–88.
  • Abranches, C. (1953). Pedro da Fonseca e a Renovação da Escolástica. Revista Portuguesa de Filosofia, 9, 354–374.
  • Ceñal, R. (1953). A Doutrina de Pedro da Fonseca sobre a Liberdade Divina. Revista Portuguesa de Filosofia, 9, 375–395.
  • Giacon, C. (1953). O Neo-aristotelismo de Pedro da Fonseca. Revista Portuguesa de Filosofia, 9(4), 406–417.
  • Martins, D. (1953). Essência do Saber Filosófico, segundo Pedro da Fonseca. Revista Portuguesa de Filosofia, 9(4), 396–405.
  • Dias, J. O. (1951). Ainda a Controvertida Paternidade da Chamada Ciência Média. Verbum, 18, 367–382.
  • Iturrioz, J. (1950). Estúdios sobre la Metafísica de Suárez. [s.n.].
  • Iturrioz, J. (1947). La Fórmula del Principio de Contradicción. Pensamiento, 3, 275–300.
  • Abranches, C. (1946). A teoria do Ser segundo Pedro da Fonseca. Revista Portuguesa de Filosofia, 2, 115–127.
  • Abranches, C. (1946). Origem dos Comentários à Metafísica de Aristóteles de Pedro da Fonseca. Revista Portuguesa de Filosofia, 2, 42–57.
  • Giacon, C. (1946). La Seconda Scolastica: Vol. II. Precedenze teoretiche ai problemi giuridici: Toledo, Pereira, Fonseca, Molina, Suárez. [s.n.].
  • Ceñal, R. (1943). Pedro da Fonseca (1528-1599). Su Critica del Texto de la Metafísica de Aristóteles. Revista de Filosofia, 2, 125–146.
  • Carlini, A. (1941). Note sul Fonseca. Le Monnier.
  • Lewalter, E. (1935). Spanish-Jesuitische und Deutsch-Lutherische Metaphysik dês 17. Jahrhunderts. [s.n.].
  • Henao, G. (1674). Scientia media theologice defensa (Vol. 1–2). [s.n.].
  • Henao, G. (1655). Scientia Media Historice Propugnata. [s.n.].
  • Annat, F. (1645). Scientia Media. [s.n.].
  • Schneemann, G. ([s.d.]). Zur Geschichte der Theorie von der Scientia media. In Stimmen aus Maria Laach: Vol. XIII. [s.n.].

Fonseca’s Logic

  • Ashworth, E. J. (2019). Jesuit Logic. In C. Casalini (ed.), Jesuit Philosophy on the Eve of Modernity. Brill.
  • Heider, D. (2014). Universals in Second Scholasticism. A comparative study with focus on the theories of Francisco Suárez S.J. (1548–1617), João Poinsot O.P. (1589–1644) and Bartolomeo Mastri da Meldola O.F.M. Conv. (1602–1673)/ Bonaventura Belluto O.F.M. Conv. (1600–1676). (John Benjamins.).
  • Coxito, A. A. (2005). Estudos sobre Filosofia em Portugal No Século XVI. Imprensa Nacional-Casa da Moeda.
  • Ashworth, E. J. (2004). Singular Terms and Predication in some Late Fifteenth and Sixteenth Century Thomistic Logicians. In Medieval Theories on Assertive and Nonassertive Language. Leo S. Olschki Editor.
  • Croombs, J. (2003). The Ontological Source of Logical Possibility in Catholic Second Scholasticism. In R. L. Friedman & L. O. Nielsen (Eds.), Medieval Heritage in Early Modern Metaphysics and Modal Logic, 1300-1700 (pp. 191–229). Kluwer.
  • Friedman, R. L., & Nielsen, L. O. (Eds.). (2003). Medieval Heritage in Early Modern Metaphysics and Modal Logic, 1300-1700. Kluwer.
  • Roncaglia, G. (2003). Modal Logic in Germany at the Beginning of the Seventeenth Century: Christoph Scheibler’s Opus Logicum. In R. L. Friedman & L. O. Nielsen (Eds.), Medieval Heritage in Early Modern Metaphysics and Modal Logic, 1300-1700 (pp. 253–307). Kluwer.
  • Coxito, A. A. (2001). 279-303. Revista Portuguesa de Filosofia, 10(20), 285–311.
  • Felipe, D. (1996). Fonseca on Topics. In I. Angelleli & M. Cerezo (Eds.), Studies on the History of Logic (pp. 44–64). Walter de Gruyter.
  • Gryzenia, K. (1995). Arystotelizm i Renesans. Filozofia bytu Piotra Fonseki. Red. Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
  • Martins, A. M. (1994). Lógica e Ontologia em Pedro da Fonseca. Fundação Calouste Gulbenkian/ Junta Nacional de Investigação Científica e Tecnológica.
  • Coxito, A. A. (1982). Pedro da Fonseca: A Lógica Tópica. Revista Portuguesa de Filosofia, 38(2), 450–459.
  • Deely, J. (1982). Introducing Semiotic – Its History and Doctrine. Indiana University Press.
  • Nuchelmans, G. (1980). Late-Scholastic and Humanist Theories of Proposition. North Holland.
  • Caruso, E. (1979). Pedro Hurtado de Mendoza e la rinascita del nominalismo nella Scolastica del Seicento. La Nuova Italia.
  • Ashworth, E. J. (1974). Language and Logic in the Post-medieval Period. D. Reidel.
  • Ashworth, E. J. (1973). Andreas Kesler and the Later Theory of Consequence. Notre Dame Journal of Formal Logic, 14, 205–214.
  • Delgado, V. M. (1972). Lógica Hispano-Portuguesa hasta 1600. [s.n.].
  • Ashworth, E. J. (1970). Some Notes on Syllogistic in the Sixteenth and Seventeenth Centuries. Notre Dame Journal of Formal Logic, 11, 17–33.
  • Ashworth, E. J. (1968). Petrus Fonseca and Material Implication. Notre Dame Journal of Formal Logic, 9, 227–228.
  • Ashworth, E. J. (1968). Propositional Logic in the Sixteenth and Early Seventeenth Centuries. Notre Dame Journal of Formal Logic, 9, 179–192.
  • Gomes, J. F. (1965). Pedro da Fonseca e a «Isagoge» de Porfírio. Brotéria, 81, 180–186.
  • Gomes, J. F. (1964). No Quarto Centenário das Instituições Dialécticas de Pedro da Fonseca. Revista Portuguesa de Filosofia, 20, 273–292.
  • Risse, W. (1964). Die Logik der Neuzeit: Vol. I. [s.n.].
  • Abranches, C. (1955). A teoria dos Universais em Pedro da Fonseca. Revista Portuguesa de Filosofia, 11, 291–298.
  • Abranches, C. (1953). Pedro da Fonseca e a Renovação da Escolástica. Revista Portuguesa de Filosofia, 9, 354–374.
  • Iturrioz, J. (1947). La Fórmula del Principio de Contradicción. Pensamiento, 3, 275–300.
  • Giacon, C. (1946). La Seconda Scolastica: Vol. II. Precedenze teoretiche ai problemi giuridici: Toledo, Pereira, Fonseca, Molina, Suárez. [s.n.].
  • Uedelhofen, M. (1916). “Die Logik Petrus Fonsecas.” Beiträge zur Geschichte der Philosophie. Verlag von Peter Hanstein.

Fonseca’s Philosophy of Language

  • Guidi, S. (2019). La quaestio veritatis in Pedro da Fonseca: Il problema della simplex apprehensio e la fondazione delle identità logiche. Rivista Di Storia Della Filosofia, forthcoming.
  • Couto, S. de. (2001). The Conimbricenses – Some Questions on Signs (J. Doyle, Trans.). Marquette University Press.
  • Deely, J. (1982). Introducing Semiotic – Its History and Doctrine. Indiana University Press.
  • Nuchelmans, G. (1980). Late-Scholastic and Humanist Theories of Proposition. North Holland.
  • Romeo, L. (1979). Pedro da Fonseca in Renaissance Semiotics: A Segmental History of Footnotes. Ars Semeiotica, II(2), 190ss.
  • Ashworth, E. J. (1974). Language and Logic in the Post-medieval Period. D. Reidel.

Fonseca’s Theology

  • Martins, A. (1995). Liberdade e Autonomia em Fonseca. Mediaevalia. Textos e Estudos, 7–8, 515–527.
  • Martins, A. (1994). Liberdade e destino em Pedro da Fonseca. Congresso de História No IV Centenário Do Seminário de Évora, 93–104.
  • Carvalho, M. S. de, & Hachmann, B. (1993). Os Conimbricenses e Pedro da Fonseca como Leitores de Henrique de Gand. Mediaevalia. Textos e Estudos, 3, 207–212.
  • Stegmüller, F. (1959). Filosofia e Teologia nas Universidades de Coimbra e Évora no Século XVI. Universidade de Coimbra.
  • Hurter, H. (1926). Nomenclator Literarius Theologiae Catholicae. [s.n.].
  • Schneemann, G. (1881). Controversiarum de Divinae Gratiae liberique arbitrii Concordia, Initia et Progressus. Herder.
  • Meyer, L. (a. k. a. T. E. (1708). Historiae Controversiarum de divinae gratiae auxiliis. [s.n.].
  • Henao, G. (1674). Scientia media theologice defensa (Vol. 1–2). [s.n.].
  • Henao, G. (1655). Scientia Media Historice Propugnata. [s.n.].
  • Annat, F. (1645). Scientia Media. [s.n.].
  • Schneemann, G. ([s.d.]). Zur Geschichte der Theorie von der Scientia media. In Stimmen aus Maria Laach: Vol. XIII. [s.n.].

Fonseca and the Scientia Dei

  • Cerqueira, L. A. (2002). Filosofia Brasileira—Ontogênese da Consciência de Si. Vozes.
  • Lavajo, J. C. (1997). Molina e a Universidade de Évora. Actas Das Jornadas Luís de Molina Regressa a Évora, 99–122.
  • Patrício, M. F. (1997). A Doutrina da ‘Ciência Média’: De Pedro da Fonseca a Luís de Molina. Actas Das Jornadas Luís de Molina Regressa a Évora, 163–182.
  • Martins, A. (1995). Liberdade e Autonomia em Fonseca. Mediaevalia. Textos e Estudos, 7–8, 515–527.
  • Martins, A. (1994). Liberdade e destino em Pedro da Fonseca. Congresso de História No IV Centenário Do Seminário de Évora, 93–104.
  • Dias, J. O. (1955). Fonseca e Molina. Os últimos Ecos dum Litígio Plurissecular. Revista Portuguesa de Filosofia, 11(1), 64–77.
  • Tavares, S. (1955). A Questão Fonseca-Molina. Resposta a uma Crítica. Revista Portuguesa de Filosofia, 11(1), 78–88.
  • Dias, J. O. (1954). Em Torno do Duelo Fonseca-Molina, uma Argumentação Suscinta. Verbum, 37–63.
  • Tavares, S. (1953). Fonseca e a Ciência Média. Revista Portuguesa de Filosofia, 9(4), 418–429.
  • Dias, J. O. (1951). Ainda a Controvertida Paternidade da Chamada Ciência Média. Verbum, 18, 367–382.
  • Rabeneck, J. (1950). De Vita et Scriptis Ludovici Molina. Archivum Historicum Societatis Jesu 19. [s.n.].
  • Stegmüller, F. (1935). Geschichte des Molinismus, I: Neue Molinaschriften.”. In Beiträge zur Geschichte der Philosophie und Theologie des Mittelatters, Band 32. [s.n.].
  • Vansteenberghe, E. (1929). Molinisme. In Dictionnaire de Théologie Catholique. Letouzey.
  • De Règnon, Th. (1890). Bañezianisme et Molinisme. [s.n.].
  • De Règnon, Th. (1889). Bañes e Molina. H Oudin.
  • Schneemann, G. (1881). Controversiarum de Divinae Gratiae liberique arbitrii Concordia, Initia et Progressus. Herder.
  • Meyer, L. (a. k. a. T. E. (1708). Historiae Controversiarum de divinae gratiae auxiliis. [s.n.].
  • Henao, G. (1674). Scientia media theologice defensa (Vol. 1–2). [s.n.].
  • Henao, G. (1655). Scientia Media Historice Propugnata. [s.n.].
  • Annat, F. (1645). Scientia Media. [s.n.].
  • Schneemann, G. ([s.d.]). Zur Geschichte der Theorie von der Scientia media. In Stimmen aus Maria Laach: Vol. XIII. [s.n.].

Fonseca’s Pedagogy

  • Casalini, C. (2012). Aristotele a Coimbra (Anicia).
  • Coxito, A. A. (1980). Método e Ensino em Pedro da Fonseca e nos Conimbricenses. Revista Portuguesa de Filosofia, 38(1).
  • Franca, L. (1952). O Método Pedagógico dos Jesuítas. Agir.